לקות למידה היא קושי ברכישת מיומנויות  למידה בסיסיות, על רקע נוירולוגי. (לקות קריאה- דיסלקציה, לקות כתיבה- דיסגרפיה, לקות בחשבון – דיסקלקוליה). חשוב לזכור שלא כל קושי בלמידה מקורו בלקות למידה.

אבחון ללקויות למידה הוא אבחון שמתבצע ע"י מאבחנים  דידקטיים ופסיכו-דידקטיים.

אבחון דידקטי ייתן מענה לזיהוי לקויות למידה ואילו אבחון פסיכו-דידקטי ייתן  מענה רחב יותר, זיהוי לקויות למידה והתייחסות נרחבת לתחומים רגשיים וחברתיים.

לאבחון לקויות למידה מגיעים ילדים אשר ההורים או המורים שלהם זיהו אצלם קושי על רקע רגשי או קושי לימודי, או פער בין תפקודו ואופן התנהגותו של הילד ובין רמת התפקוד ואופן ההתנהגות המצופים ממנו בהתאם לגילו.

מדיניות משרד החינוך בכל הנוגע לאבחונים השתנתה מאוד בשנים האחרונות בשל אינפלציית האבחונים.   (בעבר כ – 10% מהתלמידים היו מאובחנים כתלמידים בעלי לקויות למידה, היום כ 40% מהתלמידים מאובחנים כתלמידים בעלי לקויות למידה).

משרד החינוך נוקט בשנים האחרונות במדיניות של מודל תגובה להתערבות. לפי מודל זה תלמיד שזוהה עם קשיים לימודיים  יקבל הוראה מותאמת והתקדמותו תנוטר לכל אורך ההתערבות .אם בסוף התהליך התלמיד לא יתקדם על אף ההתערבות, תיבחן האפשרות למתן התאמות לימודיות והתאמות בדרכי היבחנות.

לאור השינויים בהתאמות הלימודיות רצוי להימנע בשלב ראשון מביצוע אבחון. בשלב ראשון מומלץ לתת לתלמיד הוראה מותאמת . מומחה להוראה מותאמת ידע לזהות את הקשיים הלימודיים של התלמיד ולבנות לו תכנית אישית , ממוקדת במענה לקשייו.

    רגע לפני שעושים אבחון

  • יש פערים לימודיים? קשיים בקריאה? קשיים בכתיבה? קשיים בהבנה?- ראשית מתייעצים עם הצוות החינוכי בבית הספר. מקבלים סיוע מביה"ס.
  • מתן הוראה מותאמת- פנייה למומחה להוראה מותאמת לבניית תכנית אישית לתלמיד.
  • פנייה לאבחון – אם אין התקדמות על אף ההתערבות. (מומלץ לא לפני סוף כיתה ג')
  • התאמות בדרכי היבחנות – חלקן לפי החלטת ביה"ס וחלקן לפי החלטת ועדות משרד החינוך
    רק אבחונים שבוצעו מסוף כיתה ו' יהיו תקפים גם לתיכון . קיומו של אבחון אינו מחייב קבלת התאמות בדרכי היבחנות.
  • התאמות בדרכי היבחנות ללא צורך באבחון– תוספת זמן, היבחנות באמצעות מחשב (החלטה   בית ספרית).
  • התאמות היבחנות שדורשות אבחון (הקראה/היבחנות בע"פ/המרת שאלון מתמטיקה למקצועי מדעי אחר).
  • מי מאבחן? רק מי שהוסמך לכך. מומלץ לפנות למאבחנים שעובדים עם משרד החינוך ויש להם את כל הידע בנושא הרפורמות שבוצעו במשרד החינוך.

אתם מוזמנים ליצור איתי קשר ולהתייעץ לפני קבלת ההחלטה, האם לאבחן או לא.